Categories
Kulturnik.si

Ime česa je Kulturnik?

Kulturnik, spletni portal za boljšo orientacijo po slovenski kulturi, smo pri Ljudmili postavili na splet že pred časom. Pred parimi dnevi smo na Kavi s Kulturnikom Pritličju z njim tudi v živo seznanili javnost in ta dogodek naslovili z nečim prijetneje dišečim kot zgolj z vabilom na tiskovno konferenco, tem hecnim prežitkom dobe analognih medijev. A ta naslov meri tudi širše, namiguje ravno na analogni medij par exellence in priklicuje pregovorno prakso jutranjega branja časnika ob kavi. Ta nikakor ni zgolj branje, v njej se namreč prelamlja cel kup družbenih razmerij kulturne proizvodnje nekega časa.

Časopisno posredovanje “kulture”, recimo, implicira naslavljanje razmeroma množične javnosti, ki praviloma še ni aktivno zainteresirana. Prav tako predpostavlja funkcijo časopisnega urednika kot utelešenja načela splošnega – in ne individualnega – zanimanja. V časopisnem komuniciranju odzvanjajo tudi mehanike razvijanja kulturnega novinarstva kot poklicanosti in poklica, ta pa je vsaj ideal-tipsko zaveznik ustvarjalcev, ki skupaj z njimi skrbi za vzpostavljanje, vzgajanje, informiranje in motiviranje občinstva.

kava s kulturnikom 24 nov 2015-17

Kulturnik takšno razumevanje pitja kave prilagaja informacijskim oblikam zgodnjega 21. stoletja. Alenka Pirman, ena od dveh metaurednic Kulturnika, je na konferenci kredo našega portala izrazila v domala bojnem klicu, da je “pomembno, da si v kulturi vzamemo nazaj svoja produkcijska sredstva”.

Vznik spleta kot ključne (pa tudi nerazumljene in predvsem neobvladovane) komunikacijske tehnologije je privedel do tega, da se je dandanes posredovanje kulture demokratiziralo, razpršilo in olajšalo, a hkrati – paradoksalno – tudi homogeniziralo. Mehanizem in simptom te tendence so družbena omrežja, ki so hkrati tehnična sredstva (a la Twitter in Facebook) ter obenem mreža raznovrstnih znanstev posameznega uporabnika. Spremljanje brezkončnega toka spletnih portalov, blogov, člankov, videov, arhivov in facebook strani (celokupno pa torej socializiranje v kulturo) se vrši preko sistema, v katerem posameznikove mentalne tirnice, občasna kolektivna navdušenja in algoritemska predvidevanja konvergirajo v bolj ali manj pestre – mehurčke.

Kot je (bila) časopisna tehnologija na svoj zamejen način tudi nekaj zelo občega in razprtega, tako bolj radikalno in dosledno udejanjenje te heterogenosti ponuja Kulturnik. Financiran in vzpostavljen je kot javno dobro, programiran pa mimo korporativnih, že kar po definiciji škodljivih, omejujočih sistemov. Naša skromna želja je, da se v našem prostoru vzpostavi kot pomemben vmesnik za komuniciranje, saj je slednje ena ključnih premen kulturne proizvodnje. Je način tehniško inteligentnega povezovanja in pazljivega agregiranja sicer razkropljene ter pogosto po temnih kotih spleta skrite, pa vseeno dobre in zanimanja vredne kulture. V porajanju novih oblik medijsko-komunikacijske krajine je tako Kulturnik – če si smemo vsaj ob tej zmerno svečani priložnosti privoščiti nekaj pompoznosti in patetike – droben prispevek k vzpostavljanju novega, morda za odtenek boljšega sistema produkcijskih razmerij.

A seveda le tedaj, ko nam uspe, da boste res pili vročo in dehtečo jutranjo kavo z njim. Ali, če želite, tudi čaj.

kava s kulturnikom 24 nov 2015-31

 

Anže Zorman